DICTAMEN CIVILIS
időszakosan megjelenő online tudományos folyóirat
Impresszum:
Szerkesztő, üzemeltető: Dr. Richter Viktória
Kiadó: Dictamen Civilis Folyóirat
Elérhetősége: [email protected]
HU ISSN: 3003-969X
* * * * *
2018/2
A tanulmány a Brenner János Hittudományi FőiskolaKutatási Szervezetében működő Vallásfenomenológiai Kutatási Program keretében készült.
Maróti Gábor
A magyar állam területén működő felekezetek állami egyházjogi forrásokban is normativizált, vallási békére és egyenjogúságra vonatkozó elvek
A modern állam világnézeti semlegességére és a vallási közösségek erkölcsi, anyagi és jogi támogatására vonatkozó igény nem egymással ellentétes értékszemléletet fejez ki, hanem azt, hogy az államegyházi modellel szemben, ahol jellemzően egyetlen felekezetre vonatkozó elköteleződés tapasztalható, az állam valamennyi vallási közösséget azonos módon ismer el; függetlenül attól, hogy az „egyház” fogalmi és jogi meghatározásánál minimumkritériumokat és történelmi beágyazottságot rögzít feltételként.[1]
Az állam alapvető érdeke a társadalmi viszonyok közötti kiegyensúlyozottság, amely értékfenntartó hagyományokat, nemzettudatot, történelemszemléletet, politikai elköteleződést, világnézetet és vallási kérdéseket egyaránt érint; ezért hasonlóan a közösségi civil szerveződésre vonatkozó egyenlőségi szemléletmódhoz, a társadalom vallási békéjének érdekében az állam lehetőség szerint egyenlő mértékben kívánja támogatni valamennyi erre jogilag alkalmas egyházat és vallási csoportot.[2] A magyar jogtörténetben erre több példát is találhatunk, de az állami egyházjog szempontjából legjellemzőbben ezt igazoló tény az, hogy a vatikáni nemzetközi megállapodást követően az állam valamennyi érintett egyházi közösséggel kialakította az azonos értékű keretegyezményt.[3]
A lelkiismereti szabadság magában foglalja a világnézet és vallás szabad megválasztásának a jogát, valamint azt is, hogy az állam sem hitelvi sem más alapon nem tesz értékkülönbséget a vallási közösségek és az általuk fenntartott intézmények között; beleértve azt is, hogy a hitelvi vitákban nem foglal állást és nem köteleződik el egyoldalúan egyik egyház mellett sem. A funkcionális és törvényes egyenjogúság feltétele a vallási csoportok tevékenységére vonatkozó kiegyenlített törvényi szabályozás, amely azonos közfeladatokhoz azonos mértékű és arányos támogatást nyújt.
Az állam és egyház kölcsönösen elismert szuverenitásához, valamint a felekezetek közötti egyenlőség funkcionális elismeréséhez szükséges feltétel az elválasztás és a koordináció összhangja. Az elválasztás kiindulópontja az értékközösségi elvből indul ki: ugyanaz (hasonló) cél vezeti mindkét társadalmi entitást (pl. közjó, egyéni érdek és ezek közössége); de nem teljesen azonosítható mindenben a kettő, tehát természetéből következően nem ugyanaz, hanem elkülönítendő intézmény. Mindkét fél kölcsönös érdeke az elválasztás konkretizálása mellett az együttműködés is, ugyanis az azonos vagy hasonló célok közérdekű elérése érdekében törvényes szabályozási keretben történő feladatellátásra van szükség. Funkcionálisan ez az azonos kimeneti értékű állami szabályozás teremti meg a felekezetek közötti egyenlőséget és a társadalom vallási békéjét.[4]
A vallási közösségek egyenjogúságának feltétele a közösség autonómiája. Az állam a saját törvényeivel szabályozza az egyházakhoz fűződő viszonyát és valamennyi vallási csoportra vonatkoztatja ezeket, vagy mindegyikkel megállapodást köt a részletkérdésekre vonatkozóan, azonban elismeri a vallási közösségek belső jogán alapuló önrendelkezési képesség igényjogosultságát. Az egyenjogúság tartalmi tényezőjeként az állam valamennyi egyház közfeladati tevékenységét egyenlő mértékben ismeri el erkölcsi szempontok szerint is és ennek megfelelően megkülönböztetett jelleggel veszi tudomásul a sacra externa és sacra interna kérdésekbe történő törvényben is korlátozott beavatkozási képességét.[5]
A „bevett egyház” elnevezés olyan kedvezményezett jogállást jelent, amelynek hátterében a történelmi múlt és az állam céljaival való azonos értékteremtő tevékenység elismerése fejeződik ki. Állami célok és érdekek megvalósításának szolgálatában tevékenykedő testületként az ilyen egyházi közösségek a magánjogi egyesületeknek minősített csoportokhoz képest jogi szempontból előnyösebb helyzetben vannak; azonban az állam a vallási közösségek hitelvi értékei között nem tesz törvényes alapú különbséget. Az állampolgároknak biztosított lelkiismereti szabadság keretében a semmilyen vallási közösséghez vagy egyesülethez sem tartozó (egyháztagságon kívüli) személyek ebből a világnézeti meggyőződésükből semmiféle hátrányt nem szenvedhetnek és semmilyen állampolgársághoz vagy személyhez fűződő jog érvényesülésének nem lehet feltétele a vallási közösséghez tartozás ténye.[6]
Az értékforrás és értékirányultság elve alapján az állam és az egyház között bizonyos alapvető szempontok alapján kölcsönös egység alakult ki a közös történelemben. Az állam elismeri, hogy az egyház erkölcsi és anyagi támogatása a saját küldetésének teljesítéséhez szükséges társadalmi (közös) értékek forrásaként indokolt és szükséges; ugyanakkor az alkotmányos elismerést megalapozó szemlélet kiindulópontja a közös értékirányultság (közjó, igazságosság, törvénytisztelet) elfogadása. Az egyház a saját meghatározásának keretében elismeri, hogy a társadalmi kohézió, a jóhiszeműség, az arányos és fenntartható fejlődés, a közrend, a nemzetközi és belső béke, valamint a szolidaritás és a tolerancia érvényesülése az állammal közös érdek. Ennek az értékközösségnek az érvényesítése valamennyi vallási közösség vállalt feladata. A világnézetileg semleges, alkotmányos jogállam az egyházak és vallások egyenjogúságát a lelkiismereti szabadság kötelező elvének figyelembe vételével valósítja meg, ami a társadalom vallásbékéjének a feltétele.[7]
[1] A kritériumrendszer felállításának nem korlátozó vagy akadályozó szándék az oka és nem világnézeti vagy tetszőleges válogatási lehetőség a célja, hanem a joggal való visszaélések kizárása (költségvetési támogatások érdekében korábban számos olyan szerveződés kezdett kibontakozni, amelynek elsősorban vagy kizárólag haszonszerzés és előnyhöz jutás volt a célja).
[2] A vallási béke a modern államot megelőző korszakra jellemző fogalom, amely azt jelenti, hogy az egyébként nem automatikusan és nem teljesen harmonikusan egy régióban vagy egy állam területén létező (történelmileg beágyazott) vallási csoportentitások között a törvényhozói szándék érvényesüléseként (vagy természetesen) kialakult egy kompromisszumokra és kölcsönösségre épülő összhang, amely közös értékekre és célokra is irányulhat.
[3] Az evangélikus egyházzal: 1998. december 7., 1056/1999. (V. 26.) Korm. határozat; a református egyházzal: 1998. december 8., 1057/1999. (V. 26.) Korm. határozat; a baptista egyházzal: 1998. december 10., 1044/2001. (IV. 20.) Korm. határozat; a budai Szerb Ortodox Egyházmegyével: 1998. december 9., 1043/2001. (IV. 20.) Korm. határozat; a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségével 1998. október 1., 1058/1999. (V. 28.) Korm. határozat.
[4] Ebben az értelemben az állam abban az esetben sem foglalhat állást egy-egy vallási közösség vitájában, ha a társadalom vallási békéjének előmozdítása lenne a cél; csak akkor lenne a beavatkozásra lehetőség, ha egyik közösség törvénytelen cselekményt hajtana végre a másikkal vagy az állammal szemben.
[5] A vallási közösségek külső ügyei (sacra externa) a hatóságokkal, közrenddel, közhatalommal és a gazdasági szereplőkkel folytatott viszonyai felett az állam felügyeleti jogkörrel rendelkezik, míg a sacra interna (belső ügyek) kérdései felett nem gyakorol felügyeletet.
[6] Az olyan településeken, ahol kizárólag egyházi fenntartású iskola működik, az egyháztagságon kívüli (felekezet vagy vallás nélküli) szülők gyermekei számára nem tehető kötelezővé az adott vallási közösség semmiféle szimbólumrendjének elfogadása és a hitelvi alapon történő oktatásban való részvétel.
[7] Az állam valamennyi egyházi közösség egyenjogú elfogadására vonatkozó, példaként említhető jogforrás a következő módon deklarálja a felekezetek érték alapú egyenlő elismerését és annak indokait: „Az Országgyűlés
- elismerve a magyarországi egyházaknak a nemzet életében és érdekében kifejtett évezredes munkálkodását,
- tudatában a vallásos meggyőződés jelentőségének a magyar társadalomban,
- figyelembe véve, hogy a magyarországi egyházakat 1945 után jogfosztó intézkedések sújtották,
- szem előtt tartva állam és egyház elválasztásának, de a közösségi célok érdekében történő együttműködés követelményét (…)” (1997. évi CXXIV. törvény, az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről)