DICTAMEN CIVILIS
időszakosan megjelenő online tudományos folyóirat
Impresszum:
Szerkesztő, üzemeltető: Dr. Richter Viktória
Kiadó: Dictamen Civilis Folyóirat
Elérhetősége: [email protected]
HU ISSN: 3003-969X
* * * * *
2025/1 - BJHF 2025
A tanulmány a Brenner János Hittudományi Főiskolakutatási szervezetének 2025-ben szerveződő kutatási programjakeretében jött létre.
Josef
Kentenich Életpedagógiája
Fordította:
Makk Zoltán
A
mű címe: Seelsorge als Dienst am Leben
aus dem Sicht Joseph Kentenichts. Vallendar Schönstatt 2000
Önzetlenül mások életÉt szolgálni
(Életpedagógia)
(335-356. oldal)
Pedagógia
az élet és a cél felől tekintve
Az előzőekben
megkíséreltem a mozgalmi és a bizalmi pedagógiát megkülönböztetni anélkül, hogy
ez igazán sikerült volna. Az 5. pont alatti szövegek a kentenichi gondolkodás
számára központi „élet” címszó alatt a két aspektust együtt szemlélik. Tehát pedagógia,
mint az élet szolgálata és szolgálat az élet felől szemlélve. Az életben a célt
már kitűzöttnek tekintjük. Fel kell ismerni és szolgálni kell. Emlékezzünk a második súlypontban, a 7. pontnál az
ideálról és a „illendőségről” mondottakra.
A 4. SÚLYPONTBAN
nagyon részletesen taglaltuk az „élet” témát. Ott főképpen a valóság kentenichi
nézőpontjáról volt szó. Ebben az 5.
súlypontban a kentenichi nézőpontnak megfelelő pedagógiai gyakorlata
van. Ez a két dolog (nézőpont és
gyakorlat) természetesen nem választható el egymástól, de megkülönböztethető.
Az
önzetlenségnél nem arról van szó, hogy az ember éjjel-nappal teljes odaadással
dolgozik, a neveltjeinek pedig egyáltalán nem ad esélyt az önálló cselekvésre
vagy egyáltalán valamit maguk fedezzenek fel, kibontakozhassanak. Meg nem is
arról, hogy az ember ne kapna semmit. Az ilyenfajta önzetlen szolgálat hideg és
távolságtartó. A saját magunk érdekeit mégis újra meg újra fel kell áldozni a
másik javára. Vö. egészében: „Önszeretet és önzetlenség” megtalálható itt: Szöveges
áttekintés, 2. kötet, 2. pont.
A késztető pedagógia
kifejezés kellően elterjedt. Adott esetben mindkét dolgot jelentheti: folyamatos
célirányosságot éppúgy, mint az élet immanens dinamikából adódó fejlődését.
Ez határolja el
az állapotpedagógiától, ahogyan a hagyományos pedagógiát nevezi.
Bibliográfia:
Herbert King: Seelsorge als Dienst am Leben aus dem Sicht Joseph Kentenichs.
Vallendar Schönstatt 2000.
(Mivel
Kentenich a schönstatti apostoli mozgalom megálmodója és megvalósítója, így
pedagógiáját a jelen szövegben „mozgalmi” vagy „késztető” pedagógiának
fordítottam. A „Bewegung” szó jelenti a mozgalmat, de jelenthet késztetést,
ösztönzést is. Jelen esetben a kettő tulajdonképp ugyanazt jelenti. A fordító
megjegyzése.)
5.1 pedagógia az élet felől
Forrás:
Der Heilige Geist und das Reich des Lebens (1930), 180-182
Ha
jól figyeltek, beláthatják, hogy fennáll a veszélye annak, hogy – nemcsak a
fiatalok, de mi, idősebbek is – áldozatául esünk annak, amit a címszó sugall.
Ez pillanatnyilag az egész mozgalomban a legaktuálisabb: Hogyan adhatjuk tovább
a fiatal generációnak a nagy gondolatokat? Ezért kezdtük el újabban a
noviciátust a többi nővértől különválasztani. Ez annak a művészete, aki a
mozgalmat vezeti, hogy azt olyan formába
öntse, ami éppen van, vagy kialakulóban van. Ezért szeretném, hogy azok,
akik tehetségesek, komolyan megfontolják, hogyan adjuk tovább az ösztönzőúton az egész rendszert. Ezt lassan alakítottuk
ki magunknak. Ez valami egészen új volt számunkra és lépésről lépésre fedeztük
fel, mi van kialakulóban. De most jön valaki, aki semmit nem tud a szövetségről,
és azonnal mindent elmondunk neki. Sőt ezt láthatják Önök a papjainknál is,
akik csak később csatlakoztak a szövetségbe. Úgy gondolják, hogy ők ezután
továbbadhatják a dolgokat? Nem. Csakis akkor, ha a kis kápolna már élménnyé
válik számukra.
Hogyan
tanítsuk meg a mindenkori rendnek az ösztönzőúton mindazt, amit kidolgoztunk?
Ez igazán nagy probléma Mária nővéreink számára. Az újak ezt a nehéz anyagot
még egyáltalán nem tudják feldolgozni. Lassan nőttünk fel, és minden alkalommal
az előadások adtak válaszokat problémáinkra, melyeket magunkban hordoztunk…
Nekem nem igazán érdekem már, hogy üléseket tartsak, ha nem vagyok tudatában
annak, hogy az anyag kidolgozásra kerül, megmunkálva és darabjaira szedve,
különben csak játék az egész. Akkor én sem nagyon hiszek a lelkesedésben.
Ha
az egészet más formulára, szabályra vezetem vissza, akkor az a következő: A
program így hangzik: Nem csak elméleti,
hanem az embert figyelembe vevő, emberarcú pedagógia. Sokszor mondtam már,
hogy nagy koponyám van, ez azt jelenti, hogy ezt az összes nagy igazságot
fejben kell tartanom. Azokat a gondolatokat/
igazságokat, amiket megosztok/ tanítok/ elhintek, elcsöpögtetek, azt a
hallgatósághoz kell igazítanom. Ez a pedagógus, a nevelő, a tanár
mesterműve.
Persze
megvan a veszélye, hogy mi magunk mindig alulmaradunk. Nekünk mindig magunknak
kell növekednünk. Amit viszont elcsöpögtetek, azt mindig formálnom kell. És ez
nehéz.
Még
egyszer mondom, ez egy olyan probléma, amelynek nagyon gyorsan az egész
mozgalmat foglalkoztatnia kellene. Mivel azonban az ifjúságunkról beszélünk,
azt hiszem, mondhatom, hogy a nehézségek még sokkal nagyobbak, mint ahogyan azt
az imént említettem. Önök kihallják mindebből, hogy a fiataljaink ellentétben a
nagyjainkkal, a mozgalomban nőttek fel. Most viszont, egyedi módon, ismét egy
egészen új ifjúság nő fel. Talán egyáltalán nem is tudjuk, hogyan ívelünk át az
életünkben olyan időket, melyekhez korábban évszázadokra volt szükség. Tudják,
mi áll most előttünk? Sajnos – szándékosan mondom: sajnos – most a folyton mozgásban lévő, változó, energikus ifjúság
egy megkötözött, függő ifjúság szintjére süllyedt le. Berlinben és Marburgban
most nagy konferenciák voltak. És tudják, mi fogalmazódott meg az összes
irányzat szerint? Egybehangzóan lemondtak az ifjúságról. Én így fogalmaznám
meg:
Az
ifjúsági mozgalom tömegáramlattá vált. Az ifjúsági mozgalom a mozgalom
kifejezett karakterével el lett temetve; csupán mint kis patakocska, erecske folydogál
tovább.
Mi
a szövetségben nem akarjuk hallani, hogy nekünk csupán egy időhöz kötött
feladatunk az ifjúsági mozgalom. Bennünket időseket az ifjúság ébresztett fel. Az
ifjúsági mozgalom nem nőtt volna tömegmozgalommá, ha vezetőkre talált volna. Az
egész ifjúsági mozgalom, amilyenné vált, nem más, mint egy nagy csalódás. Itt
érezzük a meg nem élt, a meg nem
tapasztalt élet törvényét. Amikor egy új
generáció jön, olyat akar megélni, amit az idősebb generáció nem élt meg. Ezért
van az, hogy kevés olyan gyerek van, aki az apja foglalkozását akarná tovább
vinni. Az ellenkezőjét nem élték meg, ezért
akarja ő azt megélni. Ha az ifjúság
vezetőket kapott volna, akik felnőttek volna hozájuk az ő szintjükre akkor nem
fordultak volna elő ezek a szélsőségek. Nos, az előtt a tény előtt állunk –
ifjúságunk. ifjúságunk érdekében ennek tudatában kell lennünk ezt teljesen
világosan tudnunk kell –, nagyon rövid időn belül teljes áttörést kell hozni a szellemi életben. Ez az áttörés a
következőben áll: ifjúságunk ismét elkötelezett és többé-kevésbé hálás, ha
követhet valakit. Így az egyik oldalon egy darabka ösztönzött ifjúságot látnak,
a másik oldalon felnő egy ifjúság, mely újra kötődni akar.
5.2 A nevelés, mint az élet szolgálata
Forrás:
Előadások 1963, 3, 42-45
Miközben
itt ennyire az életről, az élet szolgálatáról beszélek, hadd utaljak arra, mit
is nevezünk önmagában nevelésnek. Pater familiasként[1] mindig
nevelő vagyok. Természetesen nem úgy, hogy én állandóan szaktekintély
(szakbarbár) vagyok. Nem így kell érteni. Teljes lényemnek a kisujjam hegyéig
paternitást kell sugallnia Nem tudom másképp csinálni. Nem úgy, hogy állandóan
beszélnem, szövegelnem kell. Egyszerűen az egész lényem ilyen. Nézzék ebből a
szemszögből a kérdést, – hiszen mi kimondottan egy nevelői, nevelési és
apostoli mozgalom vagyunk – mit értünk
nevelés alatt. (…)
Úgy
érzem, értjük egymást. Hisz az intellektuális élet is élet. Nem úgy van tehát, mintha
ez csupán csak holmi ötlet/tézis lenne. Hanem az „élő kapcsolattartás”[2]
definícióját sokkal átfogóbban kell érteni. Az élő kapcsolat ezt jelenti: az
enyéimben mindben élet rejtőzik. És tudnom kell, az életnek melyik formája
rejtőzik bennük. Ez megint ugyanaz a gondolat, melyet már korábban kiemeltem:
közülünk mindenki egy külön kincsesbánya. Ezt ne frázisként fogják fel. Nem
vagyunk olyan rosszak az eredendő bűn által, mint ahogy azt gyakran hisszük.
Nagyon sok jó rejlik még bennünk és mindenkiben – kiváltképp bennünk, akik
eddig is bizonyítottuk, hogy oda tudjuk magunkat ajándékozni, mégpedig nemes
módon is. Ez azonban általánosan érvényes, még ha a legelvetemültebb embert is
nézzük az utcán. Hiszen ez volt Don Bosco főbenjáró tette. Mindig a kiindulási
pontot kereste, újra és újra: Hol van itt valami nemes hajlam, ebben és ebben,
még a bűnözőben is? Ezt belülről vallásosan magamban kell hordoznom,
meggyőződésemnek kell lennie. Tehát nem mindent elátkozni, ami nem olyan, mint
én vagyok, aki nem úgy gondolkodik, ahogyan én.
Még
egyszer belemennék részletesebben a fogalomba: „élő kapcsolattartás”. Azt
mondom: mindenkiben benne rejlik az élet, és ha nem az élet, akkor az életre
való képesség. Élő kapcsolattartás: van kapcsolódásom. Nem csupán a külvilág
felé, az nem elég, hanem az élettel,
mondjuk ki, az élet áramlásával, mely akarva vagy akaratlan – használjuk ki – a
közösségünkön keresztüláramlik. Ezt feltételezzük. Vagyis mindent az életre
fordítunk.
Éppúgy,
mint amikor az istenképünkről beszélünk:
az Élet Istene.
Így
kell magunkban az életre tekinteni. Ne dobjunk el ezért ötleteket. Ha
pontosabban szabad körvonalaznom, ez azt jelenti: az életnek, mely bennem
rejlik – tehát nem elsősorban és főleg nem kizárólagosan a tudás – az életnek,
mely bennem rejlik, keresztül kell mennie mindenki életén, akikért tennem kell,
akikért dolgoznom kell. Ezt az életáramlást viszont mindig annak az élete
táplálja, aki az én társaságomban van. Az áramlat, mely belőlem ered, felfogja
azt az áramlatot, mely minden egyénben van. És az áramlat megy tovább egyénről
egyénre, majd újra visszatér hozzám, majd köröz tovább és tovább. Ugye, ha Önök
ezt így, ilyen egyszerű formában hallják, nem fog nehezükre esni érezni, milyen
igaz ez önmagában; kétszeresen azért, mert azok a típusok, akiket legerősebben
gyújt meg az élet, tudj’ Isten hogyan, talán tehetségesek is, de ami őket
belülről meggyújtja, mi az? Az élet szikrája, mely keresztülmegy itt is, ott
is.
Valószínűleg
ez volt az, ami Önöket az első héten belülről olyan mélyen nyomasztotta: nem
volt áramlás. Ugyanígy fordítva is. Valaki ül mellettem és azt érzem: igen, itt
minden kiszáradt, „a föld puszta és üres” – érzem. Milyen nehéz ez, hogy az
ember tudja és érezze ezt a kölcsönös kapcsolatot/kapcsolódást! És önmagában ez
kellene legyen a mi közösségre
nevelésünknek az értelme, hogy tényleg engedjük magunk között keringeni az élet
áramlatát és engedjük, hogy vigyen bennünketez az áramlat, de megteremteni is
segítsük ezt az áramlást. Célként az is rendkívül értékes, hogy egy időre
lebontsuk a falakat és az életet hagyjuk kívül szabadon áramlani. Az áramlatnak
közöttünk áradnia kell, áradnia kell tovább.
Hadd
színezzem ki egy kicsit filozofikusan az előadott egyszerű gondolatot. Emlékeztetnék
mindenkit arra, hogy a nevelés legmélyebb valójában teremtő funkcióval bír.
Ismét egy nagyon fontos kifejezés: a nevelés teremtést jelent. És mit értünk
teremtésen a fizikai rendben?
Ha
nevelésről beszélünk, az inkább olyan teremtés, mely a szellemi rendben
történik. Mit értünk nemzésen vagy teremtésen? Boethius régi definíciója így
szól: „Productio viventis e vivente principio
conjuncto in similitudinem naturae[3]. Ha
pontosabban megfigyelik, a mondat, melyet Alban Stolz[4]
használ, csak egy populáris visszaadása ennek a tudományos definíciónak.
„Productio
viventis e vivente”. Mit jelent ez? Életet nemzek. De miáltal? Az életemmel
való kapcsolat által. Az életáramlat körülöttem, mely az én életemmel van
összekötve. Productio viventis – vagyis valamit, méghozzá életet teremtek. Mi
által? Productio viventis e vivente principio conjuncto – vagyis az
életáramlat, mely belőlem ered, újra meg újra tovább áramlik, itt is, ott is az
élettel találkozik. In similitudinem naturae – mit jelent ez? Megteremtem
másokban az életet, mely bennem hat. Most viszont őszintének kell lennem –
testvéreim, beosztottjaim is továbbadják az élet áramlását. Én is kapok tőlük
életet, ők is részesei a teremtésnek. És Önöknek ezt mindig őrizniük kell, hogy
belül ne sértsék meg az alázatot, a tiszteletet és az igazságot. Úgy gondolom,
itt egészítették ki egy kicsit a „tekintély” gondolatát mindenféle irányba, és
itt mélyítették el egy kicsit.
5.3 az élet észlelése
Forrás:
Az 1964. november 20-ai beszéd
In:
An seine Pars motrix, 2 (1964), 138-139
Az élet
megfigyeléséről az „Áttekintés” különböző helyein volt szó. Utalnék a 2.
SÚLYPONT 5, 11. szövegére, valamint a 3. SÚLYPONT 3.9-3.12. szövegére. A
továbbiakban a „megfigyelés” folyamatát speciálisan pedagógiai összefüggésben
olvassuk.
Minden,
ami a nevelést érinti: először is: megfigyelés. Ebben különböznek a korábbi
kurzusok azoktól a kurzusoktól, melyeket később tartottak. Ha a család teljes
eszmetörténetét kísérni akarják, elég, ha azokat a kurzusokat tanulmányozzák,
melyeket én tartottam. Azok soha nem képezték vita tárgyát. Ez mindig válasz a
problémákra, melyek részben egyéni lelki pásztorkodással, kis csoportokban
oldódtak meg.
Ezért
kellett a kurzusoknak lelkesíteniük. Ez nem az a megfogalmazás, amelyik
fellelkesít. Jobb megfogalmazást kellene találni, egy objektívebbet. Ha a
terciára gondolnak, melyet tartottam Önöknek, itt minden csak arra válasz, ami ott
problémaként éppen jelen volt. Mindig van benne egy általános irányvonal.
Honnan
tudom? Hát éppen ez az! Amit korábban egyvalaki egyedül tett, azt Önöknek
ezután csapatban kell tenniük. Hogyha megkérdezik: Mely áramlatok vannak most
itt? Ha Önök nem tudják megtenni, vagy nem teszik meg, akkor holnapután egy faipari
társaságuk vagy kőtársaságuk van.
Én
mindig úgy csináltam: hogy mindig megfigyelem, mi volt a lelkekben. Aztán
megfontolom: Igen, na mi is ez? Az Úristentől való? Hogy van ez másoknál?
Összehasonlítottam: Hogy megy ez keresztül az évezredeken? Hogy van ez időben?
Ezt régen mindig csak egy valaki csinálta.
Majd
metafizikailag kifeszítve. És ezek lettek aztán a későbbi kurzusok. Ez
metafizikailag mind egy gyökérre vezethető vissza.
El
kell azonban képzelniük: Amikor a kurzusokat tartottam, ez nemcsak mintha,
hanem ez így is volt: egyfelől ismertem sok embert, másfelől egy egyedülálló
képességet. Amikor van egy ember előttem, az egyedi, akkor azonnal megragadom,
ami élő benne. Ehhez csupán a szeme felcsillanására vagy valami hasonlóra van
szükség. Ekkor a teljes közösséget is látom magam előtt és rögtön reagálok is
rá. Ez majdnem olyan, mintha azt mondanám: van egy vízzel teli vödröm. Itt van
a vödröm, most mondok egy igazságot, majd felaprítom ezt az igazságot, ennek így,
annak úgy, amannak amúgy. Végül a nevelőmunka nagyrészt teljesítve van.[5]
Ha
ezután látom az egész képződményt, akkor ügyelni kell arra, hogy az ember egyáltalán
lássa a gondolat menetét, mert ezt mindig alkalmazzák itt, itt, itt és ott. De
soha nem veszítem el a fonalat. Ahhoz túl metafizikus vagyok. Az eszme, az
mindig stabilan megvan, akkor is ha csak háromnegyed óra múlva térnék vissza
rá, mert elvesztem, erre, emerre, vagy arra vagy amarra. Különben a módszer
önmagában már egyedi.
5.4 A lelki élet
felvétel – vizsga – támogatás – vezetés
Forrás:
Az 1958. január 8-ai levél
Legjobb,
ha úgy csinálom, hogy a saját tapasztalatomra utalok. Talán már ez a címszó is
elegendő. Hiszen tudják Önök jól más forrásból, hogyan szoktam én cselekedni.
Mélyen
magamba szívtam bizalmasaim lelki életét, megvizsgáltam, mennyire hatotta át
őket Isten, támogattam, amit igaznak véltem, és minden értéket lassan a
közösségbe vezettem. Látszólag olyan csúf volt ez a munka, amennyire csak
lehet, kifelé alig volt észrevehető, mégis utólag úgy kell felfogni, mint egy alkotóműhelyt,
amiből minden lett.
Az
Önök esetében a munka igen könnyen ütközhet a stílussal, hiszen Önök általában körvonalakban
a végső célt tartják szem előtt, és mert Önöknek olyan emberekkel van dolguk,
akik már egy kiforrott lelki életet vallanak, mely látszólag Isten kegyelméből
a közös célnak van alárendelve. Ilyen esetekben mindent nagyon komolyan kell
venni, ami feltör a lélekből, és lassan arra kell nevelni, hogy az egyén
cselekedjék a közösségben, aktív részese legyen a közösségnek, amit Isten színe előtt helyesnek gondolt,
talált.
5.5
Késztető és bizalmi pedagógia
Példa
Schönstatt történetéből
Forrás:
1949-es tanulmány, 47-49., 72-73.
A schönstatti
mozgalom első vizitációjának idején (1949) az intenzív ráhangolódás folyamata
zajlott Kentenich atya álláspontjára, aki egyszerre volt alapító, tekintély,
nevelő, istenhívő atya. Ő különböző kifejezési formákat talált. J. Kentenich
számára ez egy érdekes mozgalmi/késztető és bizalmi pedagógiai folyamat volt. Az
egyházfelügyelő számára, aki az ilyen dolgokat nem ismerte, néhány dolog nehezen
volt érthető. Ezeket meg is jegyzi a látogatói beszámolójában. Erre J.
Kentenich többek között pedagógiai módszerének rövid magyarázatával válaszol.
Innen
nézve világos fény esik az atyai eljárásokra[6],
melyekről a „beszámoló” szól. Ezek nem
jelentenek mást, mint a mozgalom útján újra és újra önként vállalt
engedelmesség a családfővel és bármely odarendelt tekintéllyel szemben. Kezdettől
fogva így lett kigondolva és így is lett értékelve. Az a család, amelyik az elképzelhető
legcsekélyebb jogi kapcsolatokat ismeri, az ilyenfajta áramlatokra van utalva.
Ha nem így, nem eszerint működik, akkor kiteszi
magát a megkövesedés vagy az elidegenedés veszélyének.
Ahol valóban az
élet uralkodik, ott állandóan feszültségek vannak, apály és dagály váltakozik.
Olykor a hullámok a partig tajtékzanak. Így volt ez nálunk mindig és így is
marad.
Ezért
beszélünk nem csak késztető, hanem
bizalmi pedagógiáról is. A késztető, vagy mozgalmi pedagógia a mozgalom
útján világosan felismert célok felé
vezet. A bizalmi pedagógia
szándékosan engedi a gyeplőt, akkor is, ha magasra csapnak a hullámok. Nem csak
az emberben rejlő jóban és a közösség hálózati törvényében bízik és nemcsak arra
épít, hanem Isten kegyes vezetésében is. Igazából
a teljes helyzetet mindig szem előtt tartja, de szívesen marad a háttérben, csak
akkor avatkozik be, ha feltétlenül szükséges.[7]
Mindezt
teljességgel számításba vesszük a mi atyai vagy engedelmességi
irányvonalunkban. A család feje tartja erősen kézben a gyeplőt. Ha átmeneti
feszültség járja át a család „testét”, az módszertanilag vagy
fejlődéstörténetileg magyarázható. Ez teljes mértékben a nevelési módszerünkben
rejlik. Ezzel mindig számolnunk kell.
Ezért
ha az S. 1 „beszámoló” (1. oldala) hibás fejlődésről beszél, aminek tényleg
adódnia kellett, akkor nem látja világosan a helyzetet. Elutasítja, amit mi
első rangú teremtő életelvnek nevezünk és törekszünk rá. Ez abból fakad
valószínűleg, hogy ő az állapotpedagógia szokásos mércéit vetíti egy olyan
családra, melyet a késztető pedagógia szerint irányítanak. (…)
A világ jövőbeli
fejlődése, mely már alig ismeri a távolságokat és a legtávolabbi kontinensek
emberei könnyen és gyorsan kapcsolatba kerülhetnek egymással, s ezért állandóan
változó kapcsolatokra, nem pedig állandó formákra számíthatunk, aligha mondhat
le erről a bizalmi és késztető pedagógiáról. Az egyháznak is előbb-utóbb
behatóbban foglalkoznia kell ezzel, saját érdekében. Úgy tűnik, már ma
szembekerült ennek szükségességével. (…)
A
bizalmatlanság nő, amint az ember megkísérli az egyes elé helyezett bizonyítékokat lelkiismeretesen és gondosan
megvizsgálni. A fő érv az atyai eljárások körül mozog. Két oldal múlva térünk
ki értékelésére. Most mindenekelőtt a kialakulásáról
van szó.
A
„beszámoló” így szól: A látogató nem tud ellenállni azon aggodalmának, hogy az
utóbbi idők áramlatai, melyek úgyszólván kivétel nélkül H.P. Kentenich személye
és 1942. 01. 20-a körül mozognak, javarészt nem az „egyszerű” nővérek soraiban
alakultak ki, hanem befolyásos, ám egy megmagyarázatlan gyerekességben
megrekedt nővérek viszonylag kis száma vezette be és adta tovább ügyesen. [8] A
nővérek nagy része különbözőképpen reagált: erre egyesek (a hangadók) lelkesen elfogadták,
mások (az önállótlanok) ellenállás nélkül hagyták magukat belerántani; megint
mások azon fáradoztak, hogy belső gátlásaik ellenére becsülettel
együttműködjenek; nem kevesen belül nemet mondtak és csak a család zártságára
való tekintettel csinálták látszólag velük. (8.o.) (…)
A
hibákat nem lehet elkerülni. Újra és újra előfordulnak. A kirajzolódó reakció a
pedagógus számára a világ legtermészetesebb dolga. Minden küzdelem az ideális
kurzusért ugyanazt a képet mutatja. Ilyen alkalmaknál emelkednek ki a nagy
elmék. Egymásra találnak. Feleszmélnek.
Hiszen
éppen ez a célja a mozgalmi/késztető pedagógiának. Felmerülő vagy szándékosan
előidézett krízisek által döntéshozásra késztetni. Az ilyen „krízisek” az
önállóság kifejezései, eszközei mind az ítéletben, mind az életben és a
cselekvésben.
A
szocializmus és a kommunizmus a maga módján gondosan kidolgozta ezt a
krízisteóriát. Ha ennek értékeit lassan nem sajátítjuk el, követőinket nem
felfegyverezve küldjük a jövőbe. Utunkat romok fogják jelölni.
Forrás:
1949. március 9-ei levél Stein felszentelő püspöknek[9]
Az
átadott anyagok révén excellenciája abba a helyzetbe került, hogy bepillantást
nyerhet egy olyan birodalomba, melyet késztető pedagógiával irányítanak. Ugyan
sok az apály és a dagály, az áramlatok igen gyakran ütköznek a térben, de a
lelki hajlamok egészsége mindig időben nyugvópontra és egyensúlyra talál. Így
volt ez eddig mindig és így is marad, amíg az irányítási módszerünk így marad.
Egy
alkalommal különösen magasra csaptak a hullámok, mert én szándékosan
visszahúzódtam, mert a külföldi provinciák önállósodásával szokatlanul feszült
pillanat jött el, és mert egy idegen, az uraktól származó ötletet
meggondolatlanul vettünk át. Annál biztosabb most az újonnan megszerzett
birtok. Jó volt, hogy Excellenciája éppen ebbe a helyzetbe nyert bepillantást,
így könnyebben lehetett tanulmányozni a mozgalmi pedagógia törvényszerűségeit.
Minél
inkább engedi, hogy hasson Önre, annál erősebben meg fog győződni róla, hogy
mennyi személyes szabadság uralkodik mindenütt, és sokkal inkább áttör, mint
más közösségekben, legyen szó egyénekről vagy csoportokról, filiálékról,
kurzusokról vagy provinciákról. Ha átmenetileg egyfajta erőszak akarna
szétterjedni bizonyos áramlatokban, akkor azonnal jön magától egy ellencsapás.
Ez a nagy feszültség törvénye, amit mi az isteni világkormányzásból lestünk el,
és amit az egyház – a Rómából való központi irányítással – mesterien kézben tud
tartani. Amíg egy világos fő mindent át tud látni, erős kézzel áll az egész
fölött, anélkül, hogy a hullámokat idő előtt akarná elsimítani, addig ez a
feszültségi elv gyümölcsöző életelv.
5.6
„kanyarok és hullámmozgások”
Forrás:
1964-es tanulmány, 5
Aki
a mi nevelőotthonunkban otthon van, aki a mi ideál- és mozgalmi pedagógiánk
egyedi módszerébe beleélte magát, az megfigyelése és tapasztalata alapján
tudja, hogy egy élő közösségi mozgalom sem folyik mindig egyenes vonalban, még
akkor sem, ha utolsó elveikig feloldhatatlanul ragaszkodik és biztos azokban. Sokkal
inkább, – mint egy pezsgő élet –, természeténél fogva, kanyargó, hullámzó,
visszafelé és előrefelé mutató fázisokban fog megvalósulni. Végső soron minden hullámív
– csapódjon az mégoly viharosan is a messzeségbe – újra önmagába tér vissza. A
késztető pedagógiában az élet ideiglenesen átbukik a parton túlra is. Ennek
ilyennek is kell lennie, ha az ember nem akarja erőszakkal visszatartani. Ha
azonban az ember időt ad és csak bizonyos szabadságot, akkor az ember magas
őrtoronyban áll és megfigyelheti onnan óvatosan az apályt és a dagályt és
kézben tarthatja az irányítást, még ha lazábban is, amíg le nem csillapodik a
tajték. Egészséges mértékre talál, és előbb vagy utóbb visszatalál eredeti
természetes medrébe.
Ez
érvényes az új asszonykép begyűrűzésére is.[10] A
múló tajtékzó hullámverést vagy a túláradó áthágásokat kezdettől fogva nem
hibaként és kudarcként kell felfogni, sokkal inkább egy egészségesen gyöngyöző
élet érzelmi kifejeződéseként. Ezt mindig gondosan figyelembe kell venni, ha
nem akarunk elfogultan ítélkezni, vagy igazságtalanok lenni.
5.7
A „LEHETŐ LEGSZÉLESEBB MOZGÁSTERET” AZ ALKOTÓ ERŐKNEK
Forrás: 1952/53-as tanulmány, 55.
Az alábbi rövid
szövegek különösen jól kifejezik az életpedagógia vonatkozásait.
Ebben
a természetfeletti életfolyamatban és
életformában a lehető legszélesebb
mozgásteret és a legtágabb kibontakozási lehetőséget biztosítottuk a gazdagon
áramló, alkotó erőknek, és normaként kizárólag az emberek és a dolgok létstruktúráját, továbbá a jelenkori eseményekben és a lelki viszontagságok
közepette Isten irányítását és rendelkezéseit vagy a nyitott ajtó törvényét
hagytuk érvényesülni.[11]
Forrás: Krönungswoche (Koronázási hét), 1946,
169.
Az
életnek hagyjuk meg, hogy mutasson irányt nekünk, azt azonban nem engedhetjük
meg neki, hogy kizökkentsen bennünket, ellenben mindent, amit az élet mond,
vezessünk vissza egy nagy ideára, az utolsó nagy létstruktúrára.
[1] Itt Kentenich arról a
tekintélyről beszél, melyet szívesen lát pater familiasként (családapaként)
vagy mater familiasként (családanyaként). Ennek mindig kell és szabad nevelőnek
is lennie. És fordítva is érvényes: minden nevelőre egyfajta „apaként” vagy
„anyaként” kell érzékelni. Ld. 9. SÚLYPONT.
[3] Élők létrehozása, megteremtése
egy élet-princípiummal való kapcsolattal, melynek eredménye egy hasonló
természet. Ezt a biológiából és a házasságból átvett mondatot alkalmazza
Kentenich a nevelés lelki-szellemi folyamatára. Nagyon gyakran idézi.
[4] Az „élő kapcsolattartás”
kifejezést Kentenich Alban Isidor Stolztól (1808-1883), jelentős teológustól,
népi írótól veszi át. Ld. Linus Bopp: Alban Stolz als Seelen- und
Erziehungskundiger. Düsseldorf, 1925.
[6] Annak az évnek a mozgalmi és bizalmi pedagógiai
történéseinek lényege Kentenich atya „felfedezései” voltak apaként. És ez a
felfedezés különböző „avatások” és „eljárások” során került be az Istennel való
kapcsolatba.
[7] Mivel ez a szöveg különösen
kiformáltan és világosan domborítja ki a bizalmi és a késztető/mozgalmi
pedagógia közötti különbséget, ezért ismétlem meg itt még egyszer.
[8] Jelenleg ebben az összefüggésben
a bizalmi és késztető pedagógiának egy különösen jó példájáról van szó. Minden
kívülről jövő szkeptikus az ilyen közösségi folyamatokkal szemben. Az emberek a
letisztult objektivitás ideáljából indulnak ki. Nem pedig a lelki folyamatok
organikus-egyoldalú dinamikájából, melyek egyéni törvényszerűségek alapján
fejlődnek (Vö.: A fejlődés törvényei)
[9] Amit Kentenich atya az Epistola
Perlongában (1949-es tanulmány) kifejt, előtte már megkísérelte kifejteni egy
magánlevélben, amit az egyházfelügyelőnek írt.
[10] Ez az utalás a schönstatton
belüli történésekre vonatkozik. Alkalmazható viszont például a feminizmus irányvonalára
is, ahogy azt manapság a nyugati társadalmakban ábrázolják, ill. ábrázolták.
Vagy minden más irányzatra (ökológia, ezotéria…). Kentenich atya késztető és bizalmi pedagógiai
nézetei nem csak az egyénre vagy kis csoportokra érvényesek, hanem nagyobb
szociális alakulatokra, sőt társadalmi szinten is.
[11] Ezek tehát
egyrészről szabadon működő erők, amelyeknek alkotói módon kell kibontakozniuk,
másrészről pedig egyfajta egyetemes érvényű normativást is jelentenek, valamint
Isten konkrét akaratát az időben.