DICTAMEN CIVILIS
időszakosan megjelenő online tudományos folyóirat
Impresszum:
Szerkesztő, üzemeltető: Dr. Richter Viktória
Kiadó: Dictamen Civilis Folyóirat
Elérhetősége: [email protected]
HU ISSN: 3003-969X
* * * * *
2025/1 - BJHF 2025
A tanulmány a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság által finanszírozott,
"A hazai jogászi professziók és a digitalizáció viszonya"
kutatási program keretében jött létre, a Széchenyi István Egyetem,
Deák Ferenc Állam és Jogtudományi Kar Jogelméleti Tanszékének megbízásából.
Kutatásvezető: Prof. Bencze Mátyás egyetemi tanár
Maróti Gábor
Jogdogmatikai problémafelvetések és normapárhuzamok a kánonjogi dokumentumok kezelésének digitális műveleteiben
A jogi szöveg létrehozását és annak alkalmazását
elválasztandó jogdogmatikai problémafelvetések általában a jogértelmezési
módszertanokhoz kapcsolódva orientálják a megoldási lehetőségek közötti
mérlegelés szempontjait.
A jogalkotás és jogalkalmazás elválasztási módszere jogrendszerenként különböző
és általában nem teljes vagy kizáró, ami azt eredményezi, hogy a jogértelmezési
tevékenység ugyan nem válhat jogalkotó folyamattá, de figyelembe véve az „Optima est lex quae minimum relinquit
arbitrio iudicis.” - elvet,
a természetesen organikus jogi és emberi viszonyok között, a jogalkalmazás a
megfelelő határokig „minimálisan” (jogáganként sajátosan megszabott és
megszokott keretben)
képes az értelmezési metódus alakzat-tartalmainak a kialakítására. Ez nem más,
mint elemzés, tehát nem válik forrásává a jogi platformon felvetett probléma
megoldásának és a legtöbb alkalommal konkrét esethez köthető az adott módszer,
nem általános vagy kiterjesztően normatív jellegű (mint pl. a common law
esetében a bírói értelmezés vagy ítélet). A kánonjogi recepciók története a
római jogra nyúlik vissza.
A vallási közösség és az állam együttélése mindkét fél részéről a saját
érvényesülésének érdekrétegeibe utalta azt az igényt, hogy szükséges és
törvényes az a feltételezés, amely a kölcsönös jószándékra, a közjó
megvalósulására törekvő csoportosulásként értelmezte a másik felet; így a római
jogforrásoktól kezdve jelen van a kánonjogban az a normarecipiációs szemlélet,
amely csak a II. Vatikáni zsinatot követően kodifikálódott külön jogszabályként
(CIC 22.k.: „Leges civiles ad quas ius
Ecclesiae remittit, in iure canonico iisdem cum effectibus serventur, quatenus
iuri divino non sint contrariae et nisi aliud iure canonico caveatur.”)
Ebből a szabályból nem következik az a követelmény, hogy bármire utalna az
egyházjog a saját normatív megjelenésével (kánonok, dokumentumok, tanítás,
extrakodikáris források, részleges jog, saját belső intézményes jog, hagyomány,
jogszokás stb.) a civiljoggal összefüggő definitív vagy közvetett terminusokból;
azt automatikusan az adott állam jogrendjével harmonizáló vagy megegyező módon
kell értelmezni és
befogadni, de a szemléletből keletkező eljárásminta létezik: pl. az
örökbefogadás esetén a kánonjogi forrás a „qui
ad normam legis civilis” formulát alkalmazza,
amellyel elismeri, hogy ebben a jogcselekményben fenntartja ugyan az
önszabályozás jogát, de a jogalkalmazási formametódusokban elismeri az állam
vonatkozó, tematikusan pl. családjogi és gyámügyi rendelkezéseit. Ebben a normabefogadási szemléletben két állítás
realizálódik: 1) általában elfogadandó az állami törvényhozó szabályozási
szándéka és cselekménye a témában, mivel feltételezhető, hogy a közjó és a
közrend igényeit figyelembe véve, az egyetemes emberi jogok tiszteletben
tartása mellett és a normatív szabályozás szokásegyensúlyait megtartva történik
a jogalkotás;
2) a cselekmény nem általános hanem territoriális, mivel nem szükségszerű, hogy
valamennyi társadalom (állam) pontosan ugyanúgy szabályozzon egy jogi kérdést;
ezért – az idézett szöveg nem mondja ki, de a szoros értelmezés és
szövegolvasás elvei mentén sem zárható ki -, a kánonjog azoknak az államoknak a
vonatkozó normarendjét kívánja érvényesíteni, amelyek az adott cselekmény
vonatkozásában normatív hatállyal, felhatalmazással és igazgatási, szabályozási
illetékességgel rendelkeznek
az önmeghatározásuknak megfelelően. A kánonjogi normarecepció azonban
jellemzően nem a totális azonosulás módszertanával közelíti meg az adott
kérdést, ugyanis pl. ebben az idézett esetben, a gyermek és szülő közötti
viszonyban közvetlenül az örökbefogadás tényéből automatikusan nem keletkeznek
ugyanazok a normametódusok, mint a civil jogban
(pl. házassági akadály a vérrokonság analógiamintázatára). A civil normák
befogadására vonatkozó szűkítő metódus a CIC 22. k. alapján leginkább a „iuri divino non sint contrariae” elv,
ami a szakrális jogrend értelmező sajátossága, mivel az intézmény juridikus
alapprogramját meghatározó, definitív és jogdogmatikai tényező
képezi az értelmezési hatály ellenpontját.
Ez megfelel a természetjogi értelmezési kategóriaminták
értékkritérium-alakzataiban alkalmazott módszeranalógiáknak, amennyiben a normativitás alapképletét a normalitás fogalom értelmezési
szerkezetvariánsaihoz kapcsolja abban a bennfoglalt mintaalkalmazó
szövegreflexióban,
ami a közösség egészét vagy meghatározó hányadát elsősorban érték alapon köti
egy-egy beágyazódott és a közjó megvalósulási folyamataiban megszokott
hagyományos kivitelezési modellhez.
A példában alkalmazott jogforrás második szűkítő metódusa (nisi aliud iure canonico caveatur) jogcsaládoktól függetlenül,
valamennyi jogrendszerre jellemző, ugyanis a jogi jelenséget normatív
szerkezetté alakító definícióképletek alapvető struktúrája a nyelvi forma,
kifejezetten a kijelentés (másodlagosan
a szándékérvényesülést kifejező egyéb archaikus, esetlegesen akár filozófiai
vagy logikai allúziók, hagyományminták és általában a szokásesztétika
társadalmi olvasatainak szemiotikai hálózatérvényesülése). Ezzel az állító
közléstartalommal szembeni kifejezett és tartalmában, szemantikai folyamatában,
jelentésében és hatásában eltérő vagy ellentétes állásfoglalás értelemszerűen
és természetesen nem lehetne elfogadható egyetlen logikai rendszer működése és
működtetése számára sem,
tehát az aliud iure caveatur -
állítástípusok recepciójára egyetlen jogrendnek sem lehet lehetősége.
A normabefogadási lehetőségek
alkalmazása bizonyos esetekben törvényhozói kérdés, mivel a jogalkotási
folyamatban az erre jogosult intézmény, közösség és annak megfelelően
legitimált képviselője tételesen beemelhet egyes témacsoportokat a befogadandó
mintaalakzat halmazokba. Ezeket a normarecepciókat a kánonjog kifejezetten
olyan szövegelemekkel jelzi, amelyek bármilyen értelmezési kétséget kizáró
módon egyértelművé teszik, hogy nemcsak a civiljog önkéntes „befogadása” az
irányadó, hanem ennek a jogrendnek mindenben és teljes mértékben köteles
megfelelni a jogalkalmazó; pl. a vagyonkezelés részletszabályozására vonatkozó
kérdésben:
„modis civiliter validis”,
vagy ennek a kánonnak a következő pontja esetében: „praescripta servare iuris tam canonici quam civilis”
és ennél a hatálykijelölő metódusképletnél egyértelműbben objektivált
hozzáállást tükröző szemléletmódot kifejező normaszöveggel: „vel legitima auctoritate imposita sint […]
ne ex legum civilium inobservantia […]”
a jogalkotó a normaszövegben taxatív jelleggel közli a jelzést, tehát a
hermeneutikai analízis során figyelembe kell venni a szokásos
szövegérvényesülési helyzeteket;
amennyiben a szavak jelentését és a fogalomérvényesülés szemantikai minőségét
befolyásolják a stilisztikai tényezők és a textuális fenomenológia,
például a szavak kronologikus elhelyezése (a fogalmak sorrendje), vagy a
felsorolás mint szövegtipizáció alkalmazása. A normabefogadási lehetőség
módszertani kijelölésekor a taxatív álláspont a 22. kánon szövegértelmezésében
nem kizáró vagy általános (et nisi aliud),
hanem tetszés szerinti módon helyettesíthető az értelmezésvariánssal,
ami azt jelenti, hogy nemcsak azokban az esetekben nyílik lehetőség a
normarecipiatív hermeneutikai következtetésre, amikor a kodifikált szöveg
alapforrása kifejezetten alkalmazza az értelmezett szövegminták civiljogi
utalásra vonatkozó fordulatait, hanem általában olyankor, amikor a kánon
szövegében megfogalmazott korlátozó metódustípusok („iuri divino” és „aliud iure
canonico”) egyikével sem ellenkezik
a befogadandó jogi helyzet vagy felmerülő kérdés tartalma.
A hatályos kodifikált kánonjogi források
alapdokumentuma az 1983-ban kihirdetett Codex Iuris Canonici (és az 1990-ben
kihirdetett keleti változata), valamint a kapcsolódó extrakodikáris kollekciók
többsége a digitalizációnak nevezett
technikatörténeti folyamatok műszaki kiteljesedése és műveleti terjedése előtt
keletkezett. A „harmadik ipari forradalomként” említett folyamat annak
köszönhető, hogy az eszközök darabszámámának növekedésével együtt az árak
csökkenni kezdtek, ami gyors elterjedést eredményezett, valamint hamarosan
elérhetővé vált az adminisztrációs tevékenység során olyan gépek alkalmazása,
amelyek az analóg eszközökhöz képest kevesebb idő ráfordításával nagyobb
eredményre lettek képesek, ezért a teljesítmény fokozása érdekében érdemessé
vált a digitális eszközöket alkalmazni. A digitális formátumú információ
egyidejűleg alkalmas a rögzítésre és a tárolásra is. Mindkét tevékenységet
szabályozzák kánonjogi források, tehát az adatok rögzítését (pl. gazdasági,
számadási, személyi, eljárási, anyakönyvi) és tárolását (levéltárak, hivatalok,
könyvek)
is érinti a digitális technikai eszköz. Alapvető kérdés, hogy kánonjogilag
megállapítható-e az az adatfogalom,
amely fogalmilag megkülönböztethető módon jelenik meg analóg és digitális
formátumban. A mérhető és rögzíthető egységek általában az IT-adatfogalom
kiinduló elemei. A joggyakorlat adatfogalma elsősorban a szövegre vonatkozik,
de az analóg archiválási eszközök alkalmazásmetódusaihoz hasonlóan ez lehet
hang, kép és más rögzített információ (pl. mellékletek). A CIC 1983-ban történt
kihirdetésekor technikai értelemben mást jelentett a digitális
eszközalkalmazás, mint ma. A lyukkártyát felváltotta a mágnesszalag, a
merevlemez és a flopi, majd a különleges formátumokat használó fizikai
adattároló eszközöktől eljutottunk a virtuális közegig.
Oksági felvetésként vizsgálandó, hogy a joggyakorlatban mi a szerepe az
adatnak. Elsősorban a jogbiztonság felől kell megközelíteni a kérdést, mivel az
információ léte, a közösség deklarációs elfogadása (a törvénynek megfelelő
jogalkalmazó magatartás feltétele a törvény tartalmára vonatkozó információ,
amelyet fizikailag rögzíteni kell).
A jogi praxisban elsődleges adatkérdés a törvény szövege. Ezt a civilizáció
kezdetétől fizikailag rögzítették (kőoszlopok, cserépfelületek, papirusz majd
pergamen, később papír iratok, tekercsek, kódexek, végül nyomtatványok
formájában). Ebből az eszközfejlődésből (változásból) arra lehet következtetni,
hogy a joggyakorlat számára történeti szempontból nem a hordozó közeg volt
meghatározó, hanem a rögzített tartalom adatbiztonsága. A kánonjogi gyakorlat,
tiszteletben tartva bizonyos archaikus mintákat (pl. pergamen függőpecsétes
irat)
általában követte azokat a civiljogi sémákat, amelyek az adott régió és korszak
igazgatási kultúrájára jellemzőek voltak. Amennyiben a törvényhozói
szándékérvényesülés felől közelítjük meg a digitalizáció kérdését, teoretikus
eszközöket kell alkalmazni, mivel az általános kodifikált jogforrás
kihirdetésének időpontjában ez a technológia létezett ugyan, de a mindennapos
archivisztikai kultúrában elsősorban csak a tudományos részterületeken
alkalmazták, a közigazgatási gyakorlat még évtizedekig papír alapon működött.
Amennyiben a digitális alkalmazáskultúra adatkezelési technikáira vonatkozó
problémafelvetés aktuális lehetőségeit vizsgáljuk, valószínűleg nem válik
elsődlegesen használható lehetőséggé minden digitális megoldás, pl. az OCR
kevésbé tűnik elfogadhatóvá, mint a Word-dokumentum vagy a pdf-katalogizáció. A
kánonjogi gyakorlatban a fizikai adattárolás mellett jellemzően meghatározott a
dokumentumok helyszínére, őrzésére vonatkozó előírás (pl. levéltár, titkos
levéltár, hivatali helység) és az információ őrzéséért felelős személy vagy
pozíció.
Ezek az előírások, érthető okból nem minden esetben utalnak a hordozó közeg
materiális definíciójára, mivel a törvény keletkezésekor az általános gyakorlat
a jogbiztonság érdekében még nem tette szükségessé ennek a körülménynek a
pontosítását; azonban feltételezhető, hogy a törvényhozói szándék a
hagyományérvényesülés és az adatbiztonság közötti értékválasztás esetén az
utóbbit választaná, mivel a dokumentálás célja nem a dokumentum materiális
kiterjedésének meghatározására, hanem a tartalmának a rögzítésére vonatkozó
érdeket kívánja érvényesíteni.
Ebből a feltételezésből kiindulva megállapítható, hogy a CIC hatályos
szövegében az információ adatrögzítési módszertanával kapcsolatban két
alaptípust különböztethetünk meg: 1) a szavak közvetlen hermeneutikai
jelentéséből következő, elsődlegesen fizikai példányra vonatkozó irat, amely
kizárja a digitális adattárolást,
2) azok a normaszövegek, amelyek meghatároznak egy információs műfajt (pl.
szabályzat), de a frazeáció során nem térnek ki a dokumentum materialitására.
Az első alaptípusra utaló példa, a Lib.1. Tit. 4. (egyedi közigazgatási
intézkedések) esetében az intézkedés végrehajtójára vonatkozó meghatározás („actus administrativus invalide”,
vö. CIC c. 40.), amennyiben a szövegben a szavak szerinti etimológiai
értelmezés kifejezetten meghatározza a cselekmény módját,
ezzel közvetve a dokumentum materialitását („antequaam litteras receperit”)
is deklarálja. Értelmezési kérdést vethet fel, hogy milyen mértékben szükséges
a közigazgatási intézkedés formális érvényessége a joghatás kiváltásához abban
az értelemben, hogy a formához hozzátartozik-e a kézbevétel (a manus-szó nem
szerepel a kánonban, a vonatkozó ige értelmezése pedig általánosságban azt
jelenti, hogy ’hozzájut’, ’befogadja’), vagy az információt elég megkapnia a
kánonban közölt, elsősorban nyelvi közvetítő közegnek megfelelő formátumban:
ez azonban a „litteras” kifejezés, és
az elemzett normaszöveg ebben az esetben nem is alkalmazza a scriptum (irat) fogalmat, amiből arra
lehet következtetni, hogy a digitális formátumban közvetített (akár fizikai
adathordozón átadott) információ, a kánon materiális frazeációja következtében
elsősorban abban az esetben felel meg az alaki körülményeknek, ha nemcsak
scriptum, hanem littera (levél) is. További értelmezési szűkítést eredményez a
normaszöveg folytatásában rögzített kitétel („earumque authenticitatem et integritatem recognoverit”),
ugyanis a hitelességi kérdés tisztázása a jelenleg általánosan alkalmazott
digitális eszközök analógiájára (pl. szoftveres ellenőrzés) elképzelhető és
rávetíthető a szükség szerinti szöveghermeneutika alkalmával, de az
információhordozó közeg épsége (materiális integritása) szövegfordulat már nem
nyújt lehetőséget a tág értelmezésre. Ehhez az alaptípushoz tartozó példa a Lib.1. cap.III., De rescriptis, 68.
kánon szövegében található pontosítás („…tum
tantum […] debet praesentari”),
amely azért érdekes a digitális adathordozó közeg értelmezésekor, mert a leirat
fogalma és végrehajthatóságának feltételrendszere közvetlenül nem foglalkozik a
fizikai kiterjedés körülményeivel, azonban a kánonban körülírt esetben
(végrehajtó megjelölése nélküli leirat) szó szerinti szövegközvetítéssel
rögzíti a bemutatás (felmutatás) cselekményét. Ez közvetlen módon, a törvény
szoros értelmezésének módszerével jelenleg (jogalkotói döntés hiányában) nem
terjeszthető ki automatikusan és általánosan a digitális adatformátum alkalmazásának
normatív lehetőségére, figyelembe véve, hogy a kánoni prezentáció
terminológiájának kodifikált alkalmazásvariánsai és azok jelenlegi gyakorlata
(pl. ordinációs parancs nyilvános felmutatása, mandátum bemutatása)
kifejezetten a rögzített információ materialitását teszik az érvényesség
kritériumává;
azonban a joghatást nem a dokumentum példánya, hanem a közölt tartalom váltja
ki. Hasonlóan a dokumentum materialitására vonatkozó normatipikus
következtetésre nyújt lehetőséget az egyedi közigazgatási intézkedésekkel
kapcsolatos végrehajtási alakzatokkal foglalkozó 56. kánon kitétele („vel subscribere recusaverit”),
ugyanis a kodifikáció idején a jelenleg alkalmazható digitális aláírás sem
technikailag, sem jogilag nem létezett. Mivel az intézkedés minősítését (címzettel
közölt leirat) itt nem a cselekmény végrehajtásához köti a szöveg, hanem a
cselekmény megtagadásához (amennyiben szándékosan nem írja alá a jegyzőkönyvet
vagy az érkeztető dokumentumot), tág szövegértelmezés esetén feltételezhetően
nem zárható ki teljesen, hogy az elutasítás szándéka abból is kikövetkeztethető
lenne, ha a címzett a számára digitálisan elérhető metódusú ellenjegyzést
tagadja meg, függetlenül a kánonban található subscribere igétől, amelynek a
jelentéstartományából nem vonható ki pl. az analfabéta, vagy a végtag nélkül
élő személy bármilyen eszközzel,
esetleg akár digitális jelzéssel történő ellenjegyzése.
A határozat szövegének speciálisan minősített esetében
(vö. CIC 55. kánon) kettős utalás található az adatot hordozó rögzítő közeg
materialitására („ne scriptus decreti
textus tradatur”):
itt kétségbe vonhatatlanul kizárt a nem materiális adathordozó alkalmazása,
ugyanis a normaszöveg ebben az esetben külön megjelöli a tartalmi („szöveg”) és
a formai („irat”)
elemek fogalmi pontosítását; tehát nem feltételezhető, hogy a dokumentum
szemantikai megjelenése bármilyen adathordozó formátumban, akár digitálisan is
tartalmazhatja a szöveget.
A második alaptípus normaforrásainak
hermeneutikai analízise elvileg lehetővé teszi az egyedi határozatok
kézbesítésére vonatkozóan a digitális adathordozók alkalmazását, de kiindulva
az aktuális kodifikáció történeti időpontjából, a törvényhozói szándék
valószínűleg nem értelmezhető a kor technikai színvonalán lehetővé váló
lyukkártyás vagy mágnesszalagos adatrögzítés technikai módszertani keretében;
ezért továbbra is másodlagos közvetítő formátumként kell tekinteni a kánonjog
gyakorlatában a digitális adathordozókra.
A Lib.1. Cap.II., (De decretis et
praeceptis singularibus) bevezető normája (CIC 51. kánon) nem szűkíti le a
műfaj kategóriáját a materiális hordozótípusra („scripto feratur expressis”),
valamint nem a scriptum szót alkalmazza, tehát szűkebb értelemben a leirat nem
feltétlenül akkor értelmezhető formai kritériumérvényesülésre vonatkozóan
joghatást kiváltónak, ha kinyomtatott „irat”, hanem abban az esetben is, ha a
tartalmát képező szintaktikai jelentéseket írásban rögzítik.
Ez a műfajértelmezés lehetővé teszi, hogy vagy komplementer, vagy megfelelően
biztosított technikai felkészültség esetén kizárólagosan digitális formátum
keretében készüljön el. A Cap.III., (De
rescriptis), CIC 59. kánon,
definíciós fogalom meghatározást kijelölő alapnormája esetében foglalkoztatott
normaterminus („in scriptis elicitus”)
a dokumentum materialitását nem hozza összefüggésbe az első alaptípusban
megjelenő szűkítő metódusok alkalmazásával, ezért megalapozottan
feltételezhető, hogy a kizáró körülírás hiányában valamennyi kánonjogi
dokumentum, amely a leirat egyedi közigazgatási intézkedéstípus kategóriájába
sorolható, csak abban az esetben nem jelenhet meg digitális formátumú
adathordozó közvetítésével, ha a szorosan értelmezendő normaanalízis során erre
kifejezett utalás mutatható ki. Ellenkező esetben (pl. CIC 62. kánon, „a momento quo datae sunt litterae”)
a digitális adatközvetítési formátumok alkalmazása csak akkor válik lehetővé a
dokumentumok törvényes és megfelelően dokumentált kézbesítési követelményeihez
szükséges objektív szükségleteknek teljesítésére vonatkozó igény érvényesülése
mellett, ha az ehhez hasonló, materialitást rögzítő kifejezések értelmezéséhez
dubiumot tisztázó jogalkotói szándéknyilvánítás fejeződik ki.