Maróti Gábor
Az egyházjogi és liturgikus tárgyak
felsőoktatási kompetenciakimenete
Egyházjog 1.
Az egymásra épülő Egyházjog 1-4. tárgyak az
intézményrendszer működését szabályozó normatív hátteret tartalmazzák. Az
Egyházjog 1.tárgy kimeneti ismeretbővülésének alkalmazási célja egyrészt a Normae
generales (általános szabályok) információinak birtokolása; másrészt a
Hallgató képessé válik a további 3 egyházjogi tárgy ismereteinek megfelelő
színvonalú elsajátítására.
Egyházjog 2.
A tantárgy a katolikus házasságjog normaanyagát
foglalkoztatva a Hallgatót a házasság szentségtani és csoportelméleti kereteibe
vezeti be. Az ismeretek elsajátítása képessé teszi a Hallgatót a házassági
szövetség katolikus szemléletében keletkezett normatív igények megértésére és
szükség szerinti alkalmazására.
Egyházjog 3.
Valamennyi érintett hallgató részt fog venni a
tanításban, ezért az Egyházjog 3. tárgy tartalma (az Egyház tanítói feladata) a
lelkipászror és hittanár, katekéta lelkipásztori munkatárs hallgatók számára
egyaránt a tanító tevékenység sajátos szabályozási kereteinek megismerésére
nyújt lehetőséget, amely képessé teszi a kateketikai és pedagógiai
szakmódszertani ismeretek alkalmazása mellett, az Egyház által jogilag is
szabámyozott tanítói szolgálat teljesítésére.
Egyházjog 4.
A tárgy két kapcsolódási pontja Intézményünkben a
paszrorális tematika, valamint a liturgikus gyakorlat. A De munere
sanctificandi (megszentelői feladatról, CIC Liber IV.) kánonjogi
normakollektívája elsősorban a II. Vatikáni zsinaton keletkezett összefoglaló
jellegű teológiai megnyilatkozásokat tartalmazza. A tantárgy ismereteinek
elsajátítása ezzel összefüggésben képessé teszi a hallgatókat a vonatkozó
liturgikus és pasztorális ismereteik egyházjogilag is artikulált szakszerű
gyakorlati alkalmazására, amely az érdekérvényesítés magasabb szintű minőségét
eredményezheti.
Liturgika1.
A lelkipásztor-teológus szakirányon hallgató
papnövendékek számára az istentiszteleti cselekmények végzésére vonatkozó
háttérinformációk, elsősorban a liturgikus teológia alapfogalmai és a
liturgiatörténet átfogó szintézise; összefüggésben az egyáztörténeti és
dogmatörténeti tananyaggal és tárgyakkal, a Hallgatót képessé teszi a
liturgikus cselekmények helyes szimbólumértelmezésére és a
cselekménytartalommal összefüggő eszközelem-rendszer megfelelő és hatékony
pasztorális alkalmazására; amely nemcsak a liturgikus cselekmények, hanem a
pasztorális tevékenység valamennyi fórumán segíti a magas szintű
szolgálatteljesítés módszertanilag helyes kivitelezését.
Liturgika 2.
A tárgy témája a szentmiseáldozat liturgiája mellett a
liturgikus szentségtan, az egyházi év és az Imaórák Liturgiája. A teológus
hallgatók életformájára sajátosan jellemző tevékenységek nemcsak lelkiségi,
hanem feladatteljesítési kategóriájat is érintenek, ezért a tárgy ismereteinek
elsajátítása segíti a későbbiekben alkalmazandó gyakorlati műveletekben való
hatékonyságot elsősorban a szentmise cselekményrendje és a
szentségkiszolgáltatások liturgikus szertartásai során.